Yayoi Kusama en el mercado del arte contemporáneo : la transformación del artista en marca

Adosi, Natalia Antonelia
SIN ESPECIFICAR
2022.

Resumen

By the end of the 19th century, the artist's figure started gaining as much relevance as his work. Consequently, nowadays, the artists must know how to differentiate from others and take a stand in order to be considered relevant by the broadcast media and the current art market. In accordance with this, it is claimed that the artists must carry out processes of artistic branding by implementing design strategies to become a brand. \nThe purpose of this research is to contribute to the study of the relations among design, communication and contemporary art centered on this growing phenomenon. Japanese artist Yayoi Kusama is taken as the case of study and her production during the periods in New York (1958-1973) and Japan (1973-2020) are analyzed. From the point of view of the design, a temporal scope is taken into account to identify variables and constants in her career on these questions: What design resources uses Yayoi Kusama to become a brand and an item of consumption? What are the discourses, the stereotypes, the images, the productions and the dissemination methods that make possible for her to remain part of the contemporary art market and to transcend?

Hacia fines del siglo XIX la figura del artista comenzó a cobrar tanta relevancia como su obra. Consecuentemente, y en la actualidad, el mismo debe saber diferenciarse y posicionarse para que los medios de comunicación y el mercado del arte contemporáneo lo consideren relevante. De acuerdo con esto, se sostiene que el artista debe llevar a cabo procesos de branding artístico, a partir de la implementación de estrategias de diseño, para transformarse en marca.\nEl objetivo de la investigación es contribuir con un estudio acerca de la relación entre el diseño, la comunicación y el arte contemporáneo en torno a este fenómeno creciente. Se toma como caso de estudio a la artista japonesa Yayoi Kusama y se analiza un periodo que contempla su producción en Nueva York (1958-1973) y Japón (1973-2020). A partir de una mirada de diseño, se comprende un arco temporal que permite identificar variables y constantes en su trayectoria en torno a las preguntas: ¿qué recursos de diseño utiliza Yayoi Kusama para transformarse en marca y en objeto de consumo? ¿Cuáles son los discursos, estereotipos, imágenes, producciones y mecanismos de difusión que le permiten perdurar en el mercado del arte contemporáneo y trascenderlo?

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